Leiders in de 21e eeuw

Modellen van christelijk leiderschap zijn er genoeg de wereld over, ze komen vaak voornamelijk voort uit de lokale cultuur.

God benoemd gehoorzaamheid en een hart dat Hem toebehoord als kwaliteiten voor het soort leiderschap dat Hem behaagt. Dit maakt de activiteiten van God kennen, horen en gehoorzamen wanhopig belangrijk voor leiders die proberen de kwaliteiten van goddelijk leiderschap na te leven. Toch is “eenvoudige” gehoorzaamheid aan de Almachtige God altijd en onvermijdelijk een levenslange strijd- die steeds uitdagender wordt door de huidige realiteit van de moderne wereld waarin we leven.

Hoewel de huidige uitdagingen legio zijn, is goddelijk effectief christelijk leiderschap nooit gemakkelijk geweest, zoals in de Bijbel wordt gedocumenteerd. Toch is het altijd cruciaal geweest voor de van Gods volk, voor de verspreiding van de evangelieboodschap en voor de uitbreiding van zijn koninkrijk. Er zijn genoeg voorbeelden in de Bijbel waar het gebrek aan gezond leiderschap leidde tot bandeloosheid die eindigde slavernij.

Veel denominaties hebben lang ingezien dat leiders hun stempel drukken op de cultuur en focus van de kerk. Wat ook het resultaat daarvan geweest is, gezond of ongezond. Het is duidelijk dat leiderschap ertoe doet.

~Naast de talloze voorbeelden van falend leiderschap die een negatieve invloed hebben op de kerk, en overal in de Bijbel en kerkgeschiedenis beschikbaar zijn, is de hoop die voortkomt uit goed leiderschap evengoed beschikbaar. Bijbelonderzoek onthult een overvloed aan “Bijbelse” vormen van leiderschap. We zien daar dat God rechters, profeten, koningen, priesters en latere apostelen, discipelen, oudsten, diakenen en leraren riep om in aspecten van leiderschap voor zijn volk te voorzien.

Uit studie wordt duidelijks dat God zoekt naar slechts één gemeenschappelijke eigenschap om leiders ‘succesvol’ te laten zijn vanuit Zijn perspectief. Die tijdloze kwaliteit is gehoorzaamheid. Op het eerste gezicht lijkt gehoorzaamheid misschien eenvoudig genoeg; maar in feite vraagt “eenvoudige” gehoorzaamheid aan de Almachtige God om een levenslange houding van intensiteit, inspanning, willen leren en bereidheid tot verandering vereist.

God kennen is de eerste kwaliteit van elke leider in de Bijbel. Christelijk leiderschap is een roeping van God, wat betekent dat een eerste ontmoeting met Hem essentieel is. Van Abraham tot en met Paulus wordt verhaal na verhaal verteld over leiders die God ontmoetten, zijn instructies aan hen ontvingen en hun strijd om degenen vooruit te helpen om Zijn volk te leiden.

Als je de verhalen van Saul en David nauwkeurig vergelijkt, zie je dat beiden bijna identieke ontmoetingen, roeping en instructies ontvangen. Het is alleen in hun strijd die het hen koste om te gehoorzamen dat het verschil tussen hen duidelijk maakt. God liefhebben met je hele hart tis de essentie van goddelijk leiderschap.

In het Nieuwe testament bekrachtigd Jezus dit als hij aankondigt dat Hij weg moet gaan zodat een ander kan komen, Zijn Heilige Geest, om in hen te wonen, te vormen en hen te leiden. Door de verhalen over leiders in de Bijbel, hun worsteling- succes en falen om te gehoorzamen leren we wat goddelijk leiderschap is.
Een hart relatie met God, nederigheid, integriteit, dienstbaarheid, opoffering, geloof, gerechtigheid, vriendelijkheid en nog veel meer.

Uitmuntend en gezond leiderschap is tegenwoordig een dringende behoefte, deels omdat we in een tijd van escalerende snelle veranderingen leven. In tijden van onzekerheid, angst en uitdaging zoeken mensen van nature naar leiders voor antwoorden, maar antwoorden zijn moeilijker te vinden.

In de turbulentie van de huidige wereld waarin wij leven hebben we leiders nodig die gezond zijn in hun doctrine. Hiermee bedoelen we pure onvervalst principes die Jezus Christus ons leerde. Maar nog belangrijker is dat leiders door hun leven laten zien wat het betekent om God lief te hebben met geheel je hart, geheel je ziel en geheel je verstand.